אימון לילדים, לנוער ולנוער בסיכון

נוער בסיכון

הדימוי העצמי של כולנו נבנה ונרקם לאורך שנים רבות.

לשנים הראשונות בחיינו יש משמעות מכרעת ביצירת הערכה עצמית איתנה ויציבה, הערכה עצמית המושתתת על תחושת מסוגלות, ביטחון ואמונה עצמיים.

 

תהליך אימוני בגילאי ילדות-בגרות מאפשר ליצוק יסודות דימוי עצמי עמידים ומוצקים כבר בגיל צעיר והודות לכך המתאמן הצעיר צועד בבטחה החל מראשית חייו בנתיב הנכון לו על-פי ערכיו האמתיים ובהתאם לבחירותיו, לצרכיו ולרצונותיו.

 

היות ובניגוד לאימון למבוגרים, המתאמן הצעיר (לרוב) אינו זה שמחליט לגבי התהליך ואינו בוחר בו, הכרחי הוא שהמאמן:

  • יציג את התהליך כמסגרת להישגים ותוצאות בדומה למסגרת בתחום הספורט כך שהמתאמן יחוש "נורמאלי" ולא "חריג"
  • יציג את עצמו
  • ירכוש בהקדם האפשרי את אמון המתאמן ויצור אווירה נינוחה, נעימה ומאפשרת
  • יצור "בחירה" – ישאל את המתאמן האם ירצה להתנסות בתהליך שכזה יחד עמו

בדרך זו, המתאמן יתחבר הן לתהליך והן למאמן, המוביל את התהליך, יחוש בנוח כבר בתחילת התהליך, יהיה באמת מי שהוא (מבלי לנסות להרשים ו/או למצוא חן), יחלוק בחוויותיו (גם הפחות נעימות/מוצלחות…), ישתף פעולה ויירתם לתהליך, כלומר, יהיה מוכן להקשיב, ללמוד ולהתנסות.

 

אימון לילדים

אימון המתאים לגילאי 5-12, הינו תהליך קל, פשוט, ידידותי ומהנה המתנהל כמו משחק – "משחק היעדים" – היות וכלי המשחק (האימון) המרכזיים הם היעדים.

זהו תהליך למידה מעשי המתקיים בתקופה של למידה והתפתחות של הילד.

האימון "עושה שימוש" בעובדה שזו תקופת למידה עבור הילד ומלמד אותו כיצד לחשוב, לבחור, להחליט, להגדיר, לתכנן ולהשיג.

בשונה מאימון למבוגרים המתמקד בעיקר במינוף היכולות הקיימות לרמת הישגים גבוהה יותר, אימון לילדים מתמקד בלימוד והקניית יכולות, דפוסי התנהלות וכלים מעשיים.

אימון לילדים ונוער 

אימון לילדים הינו אימון "הפוך"

בעוד אימון "רגיל", למבוגרים, מתחיל ברמה האסטרטגית של זיהוי פרופיל הערכים של המתאמן ורק לאחר מכן עובר לשלב המעשי, הפרקטי, של הקניית כלים שימושיים, הגדרת חזון וגזירת היעד המרכזי, אימון לילדים מתחיל בהגדרת יעדים ובשלב הראשון הגדרת יעדי הזכות בלבד כלומר, לרצונות המיידים והיומיומיים כמו משחקים, צעצועים ומתנות שונות אותן הוא רוצה.

 

מטרות האימון לילדים

מטרת האימון להוביל את הילד להשתלב באופן הנכון והמיטבי ביותר במסגרות חייו השונות (בית/משפחה, גן/בי"ס, חברים, פעילויות פנאי) תוך הקניית יכולות חשיבתיות וביצועיות, הנעת הילד להתנהלות נדרשת בכל מסגרת ומקסום הישגיו ושביעות רצונו בכל אחת מהמסגרות הנ"ל.

כלומר:

  • להקנות לו יכולת להתבונן על המציאות הקיימת בראייה רחבה. לא רק מנקודת ראותו אלא גם מנקודת ראותם של האנשים והמסגרות בהן הוא חי
  • לסייע בידו להבין כיצד כל מסגרת מתנהלת ומהן הציפיות ממנו
  • להקנות לו כלים, המאפשרים לו לחשוב, לבחור נכון ולהחליט מה הוא רוצה להשיג
  • לסייע בידו להגדיר בצורה ברורה את רצונותיו, בחירותיו והעדפותיו. את הדברים אותם הוא רוצה להשיג
  • לסייע בידו לנסח את בחירותיו כיעדים
  • להקנות לו את הכלים לתכנן נכון את הדרך לממש את רצונותיו. ללמדו לבנות תכנית פעולה
  • להקנות לו את דפוסי הפעולה וההתנהלות הנדרשים לצורך השגת היעדים

קיימים שני סוגי יעדים:

  • יעדי זכות
  • יעדי חובה

לאורך התהליך האימוני המתאמן הצעיר לומד לא רק על קיומם אלא גם שיעדי החובה יכולים לשמש כאמצעי אפקטיבי בהשגת יעדי הזכות.

עקרון מנחה בתהליך הוא שלכל יעד זכות יש להגדיר יעד חובה.

לאחר שהמתאמן הצעיר למד והטמיע כיצד לחשוב על יעדים, כיצד לבחור נכון ולהגדיר, כיצד לבנות תכנית פעולה והשיג מספר יעדים בהצלחה – יתפתח האימון לכלים נוספים על פי התאמה ספציפית לכל מתאמן.

 

אימון לנוער

אימון לנוער הינו תהליך המתמקד בפער הקיים בין רצונותיו וצרכיו של הנוער לבין היעדר עצמאות ושליטה במשאבים המאפשרים סיפוק צרכים אלה במציאות חייו של המתבגר.

מחד גיסא, המתבגר "מחזיק" בצרכים וברצונות חזקים ומשמעותיים ומאידך גיסא, רוב רובם של המשאבים נמצאים בידי אחרים, כאשר אותם "אחרים" הם "המחסומים" הגדולים ביותר בדרך להגשמת המאוויים, ההורים, המורים וכל מי שמייצג גבולות.

מהבחינה הזו אין הבדל משמעותי בין המתבגרים למבוגרים. בני הנוער מעוניינים להשיג כמעט את כל אותם הדברים להם זקוקים המבוגרים. ההבדל נעוץ בכך שהמתבגרים לרוב אחראים פחות, הגבולות שהם מציבים (אם בכלל) מוצבים "רחוק יותר" ממיקום הגבול בקרב המבוגרים.

 

מטרת האימון לנוער

מטרת האימון להוביל את המתאמן המתבגר למצב של עצמאות ושליטה בחייו.

תהליך למידה של דפוסים נכונים ומושכלים, הטמעתם ויישומם בחיי המתאמן.

זהו תהליך למידה באמצעותו הנער לומד:

  • לזהות מהן המטרות הנכונות
  • להגדיר מטרות אלה
  • לבחור מתוכן את המטרות המתאימות והמיטביות
  • לבנות תכנית פעולה להשגת מטרות אלה

בתהליך האימון המתאמן עצמו בונה את האסטרטגיה ותכנית הפעולה המשלבת בצורה האפקטיבית ביותר

  •  את ערכיו
  • את יעדיו האישיים המביאים לידי ביטוי את צרכיו ורצונותיו
  • את המשימות והיעדים המוצבים בפניו במסגרות חייו השונות

התהליך מאפשר למידה, תרגול והטמעה של:

  • דפוסי חשיבה
  • תכנון
  • וביצוע

התהליך האימוני מוביל ליעדי ביצוע בששת התחומים הבאים:

  1. מערכות יחסים במסגרת המשפחה ומחוצה לה, מסגרות חברתיות וחינוכיות
  2. הישגים ותפקוד במסגרות השונות בחיי המתאמן (משפחה/בית, בי"ס, חברה)
  3. פנאי ובילויים
  4. התמודדות נכונה ושכלתנית ופתרון בעיות בכל המסגרות על-פי הצורך
  5. מסגרות עתידיות בהן אמור המתאמן להשתלב ועתידו בכלל
  6. נושא ספציפי, אשר מועלה על-ידי המתאמן ו/או משפחתו

לאחר שהמתאמן מגדיר מטרה אימונית ובוחר אחד מתוך ששת התחומים, בהם הוא רוצה להתמקד, האימון מתנהל על-פי הסדר הבא:

  • ערכים אישיים
  • אפיון אישי על-פי תחומי תוצאה
  • חסמי הצלחה
  • משאבים אסטרטגיים
  • טופס שער החזון
  • חזון אישי
  • יעדים מרכזיים
  • תכנית פעולה

 

אימון לנוער בסיכון הינו תהליך המסייע למתאמן

  • להגיע לידי מודעות לעצמו, לרצונותיו, לצרכיו ולסביבתו. למציאות חייו
  • להגדיר מטרות על סמך צרכים, העדפות ורצונות אישיים
  • להגדיר תוצאות רצויות הנגזרות מהמטרות ולהשיגן
  • להאמין ביכולתו לגרום לשינוי בחייו
  • לקחת את המושכות לידיו ולנהל את חייו באופן עצמאי, בהתאם "למה שנכון לי" במילים אחרות, להעביר את השליטה על חייו של המתאמן לידיו.

 

ארבעת מרכיבי ההצלחה המרכזיים של האימון כמורי דרך בתהליך האימון של אוכלוסייה בסיכון:

  1. רציונאליות – תהליך שיטתי, מובנה וממוקד תוצאות – סוף מעשה במחשבה תחילה.
  2. קשר מאמן מתאמן – כלי מרכזי ומאוד מהותי בתהליך האימון. לעיתים קרובות המאמן הוא הדמות המשמעותית הראשונה בחייהם של בני הנוער.
  3. התחברות רגשית – מתקיימת הודות לתהליך ה  insidout אשר בו המתאמן מתחבר רגשית לעצמו, למי שהוא, לרצונותיו, להעדפותיו ולצרכיו לזכאות קיומו בעולם.
  4. מסגרת אימונית– מהווה בסיס לתחושת השייכות, הקביעות והוודאות ומאפשרת תחושת המשכיות, סדר, חוקיות, נטילת אחריות, התייחסות לגבולות הזמן.

אימון לנוער בסיכון מתנהל בהתאם למציאות חיי המתאמן.

על המאמן לגלות גמישות בהפעלת כלי האימון ולעשות שימוש יעיל באירועים העולים בכל מפגש היות וכל מצב או קונפליקט חיים, שמובא לאימון, יכול להצביע על ערכים, חסמים, משאבים, תחומי תוצאה ודפוסי פעולה.

ילדים ובני-נוער, בין אם הם נורמטיביים ובין אם הם מוגדרים כחריגים, אשר לאורך שנות ילדותם ובגרותם למדו להכיר בכישוריהם וביכולותיהם, למדו להאמין בעצמם ולבטוח בדרכם, יתפתחו לאנשים בעלי ביטחון ואמונה עצמיים, אנשים המכירים בערך עצמם, מודעים לעצמיותם, מסוגלים להתמודד עם האתגרים שבדרך, מציבים יעדים וכובשים אותם.

אנשים אשר חיים את חייהם במלואם.

מוניקה הרשקוביץ
מוניקה הרשקוביץ

מוניקה הרשקוביץ, מטפלת מוסמכת ב- NLP, דמיון מודרך, תטא הילינג ואקסס בארס.
מאמנת אישית ועסקית במסגרת של אחד על אחד, או בקבוצה.
מגשרת בעלת הסמכה מטעם אוניברסיטת חיפה, הנהלת בתי-המשפט ומשרד המשפטים.
בעלת ניסיון רב בטיפול, ליווי, הדרכה ואימון ממוקד תוצאות וכן בהדרכת מאמנים אישיים והכשרתם.

תפריט נגישות

שחרור מהיר מטראומה וחרדה

עוברים על כולנו ימים רווים בעומס רגשי, חרדות, פחדים וטראומה.

לא משנה מה הקושי שאתם חווים – אני כאן כדי לעזור לכם לשחרר את העומס הרגשי

השאירו פרטים בטופס ואחזור בהקדם