טיפול באובדן, אבל ושכול

טיפול באובדן ושכול

בתהליך הטיפול הרגשי באובדן המטופלים לומדים איך לנווט את הרגשות החזקים, המורכבים והמאתגרים שמתעוררים בתוכם. לאובדן יש פנים רבות – מוות של אדם אהוב, סיום של מערכת יחסים משמעותית, פיטורין או עזיבה כפויה של מקום מגורים, אובדן בריאותי, אובדן כלכלי, אובדן זהות, אובדן חלומות; האובדן מוביל לשכול ולאבל, וההתמודדות איתם היא תמיד תהליך רגשי ארוך.

 

טיפול באובדן ושכול

כדי לטפל באבל ובשכול הנובעים מהאובדן יש להתבונן במציאות מתוך מרחב בטוח, מכיל ותומך שמאפשר לבטא רגשות, לעבד טראומות ולמצוא משמעות חדשה לחיים. אחת המטרות העיקריות של הטיפול הרגשי באובדן – ובאבל והשכול הנלווים אליו – היא קבלת הרגשות והכלתם.

ואין מדובר ברגשות פשוטים ויום־יומיים. מדובר בקשת רחבה של רגשות עזים שאינם פשוטים כלל כמו עצב, צער, כעס, אשמה, בדידות, בלבול ולפעמים גם הקלה. מטפלים שהוכשרו לטפל באובדן, מספקים למטופלים מרחב מכיל ותומך שאיננו שיפוטי ומאפשרים להם להיכנס לעומק רגשותיהם ולבטא אותם ללא פחד או בושה.

תהליך הטיפול הרגשי עוזר לאנשים להבין שרגשותיהם הם חלק טבעי מתהליך האבל, והם חיוניים להתאוששותם ולשיקום חייהם. אם חוויתם אובדן, ואתם מצויים בתהליך עמוק וקשה של אבל ושכול, חשוב שתדעו שכל מה שאתם מרגישים הוא טבעי ונכון.

מותר לכם להרגיש הכול – את הצער, את הכאב, את הקושי, כמו גם, את האשמה ואף את ההקלה; מותר לכם להתמסר להם ולהיכנע להם. חשוב שתדעו שאתם לא לבד – אתם יכולים להתבונן בקושי עם מישהו אחר, לדבר עליו ולחלוק אותו. חשוב שתדעו שאני כאן בשבילכם.

 

מהו אובדן?

אובדן הוא הסתלקות מיידית, פתאומית ולפעמים גם בלתי צפויה של מישהו יקר ואהוב או של משהו יקר ואהוב מחיינו. בין שמדובר באובדן פתאומי ובין שמדובר באובדן צפוי, תמיד מדובר באבדה קשה מנשוא; אבדה שגורמת לצער עז ואף להלם שקשה מאוד להתמודד איתם.

הצער וההלם האלה יכולים להוביל לשכול עמוק ולתהליך ארוך של אבל. יש סוגים רבים של אובדן, וכל אובדן הוא קשה וכואב ומניע תהליכים משני חיים. אופן ההתמודדות שלנו עם התהליכים הללו יקבע כמה זמן הם יימשכו, ואיך נצא מהם.

 

הינה כמה סוגים של אובדן מצער וכואב:

  • מוות של אדם קרוב ואהוב
  • מוות של חיית מחמד
  • סיום מערכת יחסים זוגית, מערכת יחסים חברית או מערכת יחסים משפחתית
  • עזיבת מקום עבודה בשל פיטורין או פרישה (כפויה או מבחירה)
  • אובדן יכולות פיזיות וקוגניטיביות כתוצאה ממחלה, נכות או זקנה
  • אובדן פיננסי של רכוש או נכסים עקב קריסה כלכלית
  • אובדן זהות בשל שינויי חיים מהותיים למשל: הורות, גירושין, פרישה
  • אובדן חלומות, מטרות או יעדים
  • אובדן ביטחון בגלל אסון טבע, תאונה או פשע
  • אובדן של תרבות או קהילה
 

המכנה המשותף לכל סוגי האובדן הוא פגישה קשה מאוד בתחושת הביטחון האישי והצורך בהסתגלות למציאות חדשה. שניהם בלתי נמנעים, אך עם שניהם אפשר להתמודד בתהליכים מעמיקים של טיפול רגשי מכיל ותומך.

טיפול באבל ואובדן

אילו תגובות פיזיות מאפיינות אובדן?

התגובות המאפיינות אובדן מתבטאות בשני מישורים – במישור הרגשי, הנפשי והקוגניטיבי ובמישור הפיזי וההתנהגותי.

מאפיינים רגשיים לאובדן:

  • עצב, ייאוש וחוסר תקווה
  • כעס ומרירות על האובדן, על האבדה ולפעמים גם על העצמי
  • אשמה
  • פחד או חרדה
  • הלם והכחשה
  • בדידות ונטישה

מאפיינים פיזיים לאובדן:

  • תשישות ועייפות
  • הפרעות שינה
  • בהרגלי האכילה
  • שינויים בתיאבון
  • כאבים פיזיים
  • בעיות עיכול כמו בחילות, הקאות, שלשולים או עצירות
  • היחלשות המערכת החיסונית
 

ההשלכות הרגשיות של האירוע הטראומטי

אפשר לומר שההשלכות לאובדן, שהוא אירוע טראומטי שמותיר צלקות עבות וכואבות בנפשו של אדם, הן בדרך כלל רגשיות וקוגניטיביות ומצריכות עבודה טיפולית מעמיקה.

הטיפול באובדן מתמקד בצרכים הרגשיים של המטופל כדי לטפל בביטויים הרגשיים של האובדן ולאפשר לו להתמודד עם המציאות החדשה, לקבל אותה ולצמוח ממנה. הטיפול הרגשי מלמד את המטופל איך לבנות מערכת יחסים חדשה עם מושא האבדה ובד בבד איך להשתחרר מהחרדות, מהפחדים ומהקשיים שנגרמו מהאובדן ומעכבים אותו.

התהליך כולו משחרר את המטופל מהכבלים הרגשיים שקושרים אותו למושא האבדה, לשכול ולאבל כדי להתעורר שוב לחיים ולחיות אותם במלואם.

 

תהליך טיפול באובדן שכול ואבל

טיפול באובדן ושכול הוא תהליך שמצריך זמן, נכונות ומסירות. התהליך מורכב מרבדים רבים; כל רובד עומד בפני עצמו, אך כל אחד מהרבדים חשוב להתקדמות בתהליך. הרובד הראשון מתמקד בחוויית האובדן ועוזר למטופל להתמודד עם גודל האבדה – עם ההיעלמות של אדם חשוב או של דבר משמעותי מחייו.

הרובד הזה מסייע למטופל להכיל את המציאות החדשה של חייו וללמוד איך לקבל אותה. הרובד השני מכין את המטופל לתגובה הרגשית לאובדן – ולתהליך היגון והאבלות שנלווים אליו – ומאפשר לו להתמודד עם מקשתת הרגשות העזים שפוקדים אותו לסירוגין – העצב, הכאב, הכעס, האשמה, הבדידות וגם ההקלה. לא פשוט להתמודד עם רגשות עזים.

רגשות צריך להרגיש כדי לעבד אותם ולשחרר אותם מן הגוף. זהו תהליך פיזי, רגשי ומנטלי קשה מאוד, ולא כדאי לעבור אותו לבד. הרובד השלישי הוא ההתאבלות – ההתמודדות עם האובדן ועם מציאות החיים החדשה וקבלתם. בתהליך ההתאבלות אפשר להפיק תועלת מטקסי פרידה שונים וממנהגים תרבותיים כמו אזכרות וכמובן גם מתהליך טיפולי רגשי.

 

אל תתמודדו עם האובדן לבד

אובדן הוא תהליך כואב וקשה. למעשה זהו אחד התהליכים הקשים ביותר שאנו נאלצים להתמודד איתם. אין צורך להתמודד עם אובדן לבד. גם אם אתם מרגישים לבד לאחר אובדן, אתם לא לבד, ואתם לא צריכים להתמודד לבד.

אפשר להתמודד עם האובדן ביחד במקום עוטף, תומך, מכיל ומחזק; וגם אם זה לא נראה כך עכשיו, אפשר גם להתגבר עליו, אני מבטיחה לכם.

מוכנים לדבר על האובדן? מרגישים שאתם בשלים לתהליך טיפולי מעמיק?

אל תהססו; אני כאן בשבילכם.

עשו את הצעד הראשון לשינוי בחיים שלכם
השאירו פרטים ואחזור בהקדם

תוכן עניינים

תפריט נגישות

שחרור מהיר מטראומה וחרדה

עוברים על כולנו ימים רווים בעומס רגשי, חרדות, פחדים וטראומה.

לא משנה מה הקושי שאתם חווים – אני כאן כדי לעזור לכם לשחרר את העומס הרגשי

השאירו פרטים בטופס ואחזור בהקדם