להבין את הבושה – מסע לגילוי עצמי ולהעצמה

טיפול בביישנות

בואו נדבר על ביישנות ועל בושה. למה? כי לא מדברים על זה מספיק. יותר מדי אנשים סובלים מביישנות ו/או בושה ומתקשים להתמודד איתה.ן, להתגבר עליה.ן, לבטא את עצמם ולמצות את היכולות שלהם; יותר מדי אנשים מתקשים להבין את הביישנות ותחושת הבושה ולהניע את עצמם קדימה. למה? משום שביישנות ובושה מושתתות על כאב רגשי עז.

ואם הכאב הזה אינו מטופל, הביישנות והבושה גוברות וגורמות לנו להימנע מעצמנו, מאחרים ומהחיים, להקטין את עצמנו, לא להביע את עצמנו כלל, או להביע את עצמנו בדרכים שגויות – באגרסיביות, בנקמנות, בתוקפנות או בשתלטנות. ביישנות ובושה הן תוצר של רגשות שאינם מטופלים כמו אשמה, כעס, פחד מדחייה וחרדה חברתית.

אם לא נטפל בביישנות ובבושה, לא נתקדם ולא נצליח לחיות חיים מלאים ומספקים. הביישנות והבושה הם רגשות אנושיים, וכל כך הרבה אנשים מושפעים מהם. אם אתם סובלים מביישנות ו/או בושה, אתם לא לבד. הגעתם למקום הנכון. כאן ננסה להבין למה אנחנו מתביישים, ולמה אנחנו מתקשים להתגבר על הביישנות והבושה, ונברר איך בכל זאת נוכל להתגבר עליהן ולחיות את החיים שאנחנו ראויים להם.

 

מהן ביישנות ובושה?

נתחיל מכך שביישנות ובושה אינן עוברות בתורשה, הן נלמדות מתוך התבוננות בתגובותיהם של הורים, מחנכים ואנשים משמעותיים אחרים ומוטמעות בתת המודע שלנו באמצעות מסרים מילוליים ולא מילוליים, ולרוב אנחנו לומדים ומטמיעים אותן בגיל צעיר מאוד. במקום להגדיר אותן נתאר אותן. ביישנות ובושה הן כמו כלא רגשי שחומותיו הגבוהות כולאות אותנו בפנים, לא מאפשרות לנו לצאת מגבולותיו או להכניס אחרים פנימה.

במילים אחרות, הביישנות והבושה מונעות מאתנו לפנות לסיוע ואף לדחות סיוע המוגש לנו וכתוצאה מכך אנו חווים בדידות. איך נוצר הכלא הרגשי הזה? ממחסור באהבה עצמית. המחסור האדיר הזה גוזל מאתנו את היכולת לבטא את עצמנו, להראות את עצמנו לעולם ולהגשים את עצמנו. אם אנחנו לא אוהבים את עצמנו, אנחנו מפתחים סלידה מעצמנו ומתביישים בעצמנו.

אך מאין המחסור הזה? למה יש אנשים שחיים ללא אהבה? כדי להבין את זה צריך לחזור אחורה בזמן, למסרים המילוליים והלא מילוליים שקיבלנו מהורינו, ממורינו ומדמויות משמעותיות אחרות ומיחסם אלינו. המסרים האלה הוטמעו עמוק בתוכנו וגיבשו את מערכת האמונות שלנו; ומערכת האמונות הזאת, המושתתת על עיוות רגשי, מנהלת את חיינו ופוגעת בנו מאוד.

יודעים מה? הגיע הזמן לחזור לאמת שלנו – לשאול את עצמנו מי אנחנו באמת, לגבש מערכת אמונות מעצימה ולנטרל את הביישנות והבושה.

 

למה אנחנו ביישנים?

כדי להבין את הביישנות והבושה יש לחקור לעומק את הגורמים לה. ביישנות ובושה מושפעות מנטייה מורשת או מהתנהגות סביבתית ומקשיים רגשיים. יש אנשים שנוטים לביישנות, ויש אנשים שמפתחים ביישנות ובושה.

לחוויות הרגשיות בגיל הינקות והילדות המוקדמת יש השפעה עצומה על הביישנות והבושה ועל מידת השפעתן. ילדים שגדלים בסביבה נטולת אהבה וספגו את האגרסיביות, האלימות, הלעג וההשפלות של הוריהם, מוריהם וחבריהם, מפתחים מנגנוני הגנה שונים, ביניהם הביישנות והבושה.

גם ציפיות תרבותיות והתניות חברתיות עלולות לגרום לביישנות ולבושה או להעצים אותן כיוון שהחשש מאי־עמידה בסטנדרטים חברתיים מעצים את התגובה הרגשית באנשים שממילא נוטים לביישנות, ובאנשים שסובלים מלקות רגשית שנובעת מהיעדר אהבה ומתבטאת בביישנות ובושה.

 

איך הביישנות והבושה משפיעות על חיינו

ביישנות ובושה מטילות צל גדול על כל ההיבטים של חיינו ומשפיעות על מערכות היחסים שלנו, על ההתקדמות המקצועית שלנו, על חיי הפנאי שלנו ועל השלוֹמוּת שלנו. כיוון שהיא נובעת מחוסר ביטחון וממחסור באהבה עצמית, בערכה עצמית ובאמונה עצמית, כל התנסות רגשית קשה מעצימה אותה.

זאת משום שהשיח הפנימי שלנו – הלקוי מיסודו – מעצים את מערכת האמונות המעוותת שהוטמעה בנו בשנות חיינו המוקדמות, וכל עוד הוא אינו משתנה, אין ביכולתנו להתגבר על הביישנות ותחושת הבושה שלנו.

באינטראקציות חברתיות, אנשים ביישנים מתקשים ליצור קשר עין עם אחרים, ליזום שיחות ולהביע את דעתם. הם מחזקים את חומות הכלא הפנימי שלהם, מבודדים את עצמם מהחברה ומחמיצים הזדמנויות לקשירת קשרים אישיים. באינטראקציות מקצועיות הביישנות עלולה לפגוע בנו מאוד. היא פוגעת ביכולת שלנו לקחת החלטות נבונות, להביע את עצמנו, לקשור קשרים מקצועיים, להרחיב מעגלים מקצועיים, לבטא את הכישורים שלנו ולהראות את היכולות שלנו.

ביישנות ובושה הן מכשול ממשי  בכל היבט בחיינו. הן עלולות להוביל אותנו למעמקי הייאוש והדיכאון ואף להוות אינדיקציה לדיכאון קיים; הן עלולות לבוא לידי ביטוי בבכי בתדירות גבוהה, באמירת שקרים, בפגיעה בזיכרון – תוצאה של הדחקה, הן מרחיקות אותנו מאנשים וגוזלות מאיתנו קשרים אנושיים חמים ואוהבים; הן גורמות לנו לוותר על האותנטיות שלנו ולהימנע מאינטראקציות חברתיות, שהם הדבר הכי בסיסי באנושיות שלנו; ומונעות מאתנו להתבונן בקשיים האובייקטיביים שלנו ולהתמודד איתם.

הביישנות והבושה מחריבות את הביטחון העצמי שלנו ולא מאפשרות לנו לשקם אותו. עם זאת, פריצת חומות הכלא המבוצר הזה המכונה ביישנות ובושה, תלויה בנו. רק בנו. איך נפרוץ את חומות הכלא ונתגבר על הביישנות והבושה? נתחיל לשנות את השיח הפנימי שלנו עם עצמנו.

ביישנות

להתגבר על הביישנות והבושה

נכון, לא פשוט להתגבר על ביישנות ובושה. הרבה אנשים שסבלו מביישנות ובושה והתגברו עליהן בעזרת עבודה רגשית־עצמית אינטנסיבית, מעידים שהם נושאים בתוכם שרידי ביישנות ובושה. והאמת היא שכל עוד השרידים הללו הולכים וקטנים, הולכים ונחלשים הם לא פוגעים בהם, בחיים שלהם, באינטראקציות שלהם ובהתקדמות שלהם. אז איך מתגברים על הביישנות והבושה או מנטרלים אותן? כך:

 

שינוי השיח הפנימי – קבלה עצמית והצהרות חיוביות

בהיותנו אנשים בוגרים אנחנו צריכים להבין שעולמנו הרגשי נמצא באחריותנו המלאה והבלעדית. אם בילדותנו הורינו עיצבו את מערכת האמונות שלנו ואת עולמנו הרגשי, עכשיו הכדור במגרש שלנו, ואנחנו יכולים לתקן את העיוותים הרגשיים שהוטמעו בנו ולשנות את השיח הפנימי־העצמי שלנו. איך עושים את זה? באהבה וברגישות. אפשר להניע אהבה עצמית בהצהרות חיוביות. הצהרות חיוביות יכולות לחווט מחדש את המוח שלנו, להשפיע על המחשבות שלנו ולעזור לנו להחליף שיח שלילי ודורסני בשיח חיובי מכיל, תומך ומעצים.

 

שינויי התנהגות קטנים

התמודדות הדרגתית עם סיטואציות חברתיות מאיימות יכולה להפחית פחדים מאינטראקציות חברתיות. שינויי התנהגות קטנים יעזרו לנו להתקדם בהדרגה, ליצור ולצבור חוויות הצלחה, לבנות את הביטחון העצמי שלנו ולהתרגל לאינטראקציות חברתיות איכותיות.

 

מיומנויות חברתיות

כמו כל מיומנות אחרת גם מיומנויות חברתיות אפשר לפתח בעזרת תרגול. פעילויות המצריכות אינטראקצייה חברתית כמו השתלמויות, סדנאות או חוגים, עוזרות לנו לפתח מיומנויות חברתיות בסביבה ניטרליות ותומכת ומומלצות מאוד.

 

מיינדפולנס ותרגילי הרפיה

מדיטציית מיינדפולנס ותרגילי הרפיה מסייעים מאוד בהשקטת החרדות. התמקדות בהווה ושמירה על הלך רוח רגוע עוזרים לניהול אינטראקציות חברתיות, מקצועיות או אישיות למרות הביישנות והבושה.

 

טיפול רגשי

לפעמים טיפול רגשי הוא הפתרון הטוב ביותר לביישנות ולבושה. התהליך הטיפולי עוזר לנו להבין את שורשי הביישנות והבושה, לבחון ולשנות נקודות מבט ונרטיב, בנוגע לחוויות עבר שיצרו את התחושות הללו מלכתחילה, לצמצם מאוד את השפעתן על חיינו ולחיות חיים איכותיים, מספקים ומעשירים.

 

להתגבר על הביישנות ביחד

אף על פי שביישנות ובושה הן תופעות שכיחות ונפוצות למדי, אפשר להתגבר עליהן. בתהליך רגשי מעמיק אפשר להתבונן בשורשי הביישנות והבושה ולשנות מן היסוד את הדפוסים הרגשיים שיצרו אותן, שמזינים אותן ושמעצימים אותן. מתמודדים עם ביישנות ובושה? אל תתמודדו לבד.

 

אני מזמינה אתכם לפגישה אישית במרחב המכיל והתומך של הקליניקה ולתהליך רב־עוצמה שיקרב אתכם אל עצמכם ואל מהותכם. עליכם להבין שהביישנות והבושה שלכם אינן עובדה מוגמרת; הן תוצר לוואי של רגשות עזים שלא טופלו. הגיע הזמן לטפל בהם ולצאת מכלא הביישנות והבושה. מוכנים לנסות? מוכנים לשנות את החיים שלכם מהקצה אל הקצה? דברו איתי; אני כאן בשבילכם.

עשו את הצעד הראשון לשינוי בחיים שלכם
השאירו פרטים ואחזור בהקדם

תוכן עניינים

תפריט נגישות

שחרור מהיר מטראומה וחרדה

עוברים על כולנו ימים רווים בעומס רגשי, חרדות, פחדים וטראומה.

לא משנה מה הקושי שאתם חווים – אני כאן כדי לעזור לכם לשחרר את העומס הרגשי

השאירו פרטים בטופס ואחזור בהקדם