הדרכת הורים

הדרכת הורים

הורות היא תפקיד מיוחד במינו. מצד אחד היא זכותנו הטבעית, ואנו זכאים לממש אותה בכל שלב בחיינו הבוגרים. מצד שני היא מחייבת אותנו למשמעת עצמית עצומה ולעבודה מודעת רגשית יום־יומית כדי שנוכל לספק לילדים שלנו את כל צורכיהם, נעטוף אותם באהבה הנחוצה להם ונאפשר להם למצות את הפוטנציאל שלהם. ההורות יכולה להיות מאוד מספקת, אך היא מחייבת עבודה קשה ולעיתים אף קשה מאוד ולכן הדרכת הורים לעיתים היא מועילה.  

הורים חייבים לטפל בצרכים של ילדיהם בכל רגע ורגע. באחריותם לעזור להם לפתח מיומנויות חברתיות והתנהגותיות וכן כישורי חיים. היכן מתחילה הבעיה? הבעיה מתחילה בכך שאנחנו לא נולדים עם היכולות הללו. הן לא באות לנו בטבעיות. אנחנו לא תמיד מודעים לכך אך את היכולות ההוריות שלנו רכשנו בגיל צעיר מאוד עוד בילדותנו כשהתבוננו בהורינו ולמדנו מהם בדרך מודעת וגם – ובמיוחד – בדרך לא מודעת איך להיות הורים. בעת שהתבוננו בהתנהגותם של הורינו כלפינו, הטמענו עמוק בתוכנו את דרכי ההתנהגות שלהם, את התגובות שלהם, את אופן התנהלותם, את המילים והביטויים ששימשו אותם וגם את האינטונציה שבאמצעותה הם דיברו אלינו. הדפוסים שהורינו הטמיעו בנו, משפיעים על ההורות שלנו בין שאנחנו בוחרים בכך ובין שלא. אנחנו משלבים אותם בשגרה ההורית שלנו נוסף לתהליכים מפרכים של ניסוי וטעייה שממילא מאפיינים את ההורות שלנו. ותהליכי הניסוי והטעייה – מבורכים ונחוצים ככל שיהיו – עלולים להשאיר משקעים גם בנו וגם בילדינו. ואם המשקעים הללו אינם מטופלים כראוי, הם עלולים להשפיע על מהלך חיינו כהורים, על חיי ילדינו ועל המשפחה בכללותה. 

 

למה הדרכת הורים חשובה?

אנחנו מקבלים עצות הורות רבות מחברים, מקרובים ומבני משפחה. תמיד נראה שכולם בסביבתנו יודעים מה נחוץ לגידול הילדים שלנו – איך לטפל בהם, כמה להחזיק אותם, כמה לחבק אותם, במה להאכיל אותם, כמה להאכיל אותם, איך לחנך אותם, איך להעניש אותם ועוד. לכל אחד בסביבתנו עשויות להיות דעות שונות ומגוונות בנוגע לגידול ילדים, וכולם תמיד יודעים הכי טוב. הדבר עלול לגרום לכך שנאבד את הביטחון בהורות שלנו וביכולתנו לתת לילדינו את הטוב ביותר. ילדים מזהים אינטואיטיבית חוסר עקיבות וחוסר ביטחון אצל הוריהם, והדבר משפיע גם עליהם וגם על חוזקו של התא המשפחתי. הסמכות הטבעית של ההורים אובדת, והקשר המשפחתי נחלש.  

הקליניקה להדרכת הורים היא הבית הטבעי, החם, האוהב והמכיל של ההורים. תהליך ההדרכה מתחיל בכך שהוא מאפשר להורים להבין קודם כל שהם בסדר; שהם הורים טובים ואוהבים ושהילדים שלהם בטוחים ונאהבים. ומהמקום הנינוח והמכיל הזה הם מתחילים ללמוד – לא רק איך להיות הורים אוהבים וסמכותיים אלא גם איך להביא לידי ביטוי את הצרכים שלהם לצד הצרכים של ילדיהם ולממש אותם. תהליך ההדרכה מתווה להורים את הדרך להורות נוכחת, מכילה ואוהבת המאופיינת בסמכות טבעית. ההורים לומדים להתנהל עם ילדיהם ברכות, בקשב ובאהבה, ומתוך כך הם לומדים לפתח את סמכותם ההורית הטבעית, הברורה והמובנת מאליה.

הדרכת הורים בקליניקה של מוניקה

 

הקשר האמיץ בין אהבה וסמכות הורית

נקודת המוצא שלנו בתהליך הדרכת ההורים היא שיש קשר אמיץ שלא ניתן לנתקו בין אהבה הורית מכילה ותומכת ובין סמכות הורית. אנחנו מבינים שהסמכות ההורית מתאפשרת, נבנית ומתעצמת דווקא מתוך החום האוהב והמכיל שאנחנו מעניקים לילדינו, ומתוך היחסים הנינוחים בינינו המאפשרים לילדינו לבטא את עצמם ולהיות עצמם. 

אז איך עושים את זה? איך נמצא את הקשר בין האהבה ובין הסמכות ההורית, ואיך נבטא אותו בהורות שלנו ובתא המשפחתי שבנינו? 

נתחיל בזיהוי הצרכים הרגשיים שלנו ובמימושם.

 

המסע לגילוי הצרכים הרגשיים ומימושם

הורות נכונה, טובה ומספקת מתחילה בזיהוי הצרכים הרגשיים שלנו – ההורים. פעמים רבות אנחנו חושבים שעלינו להניח בצד את הרגשות ואת הצרכים שלנו לטובת סיפוק צורכיהם הרגשיים של ילדינו. אף שיש לנו אחריות לעולם הרגשי של ילדינו ולצורכיהם, עלינו קודם כל לגלות ולזהות את הצרכים הרגשיים שלנו ולבדוק אם הם ממומשים, מסופקים ונענים. עלינו להבין שהצרכים הרגשיים שלנו מנהלים אותנו גם כאנשים וגם כהורים, ואם הם אינם ממומשים, לא נוכל לסייע לילדינו לממש את צורכיהם שלהם. אנו עלולים למצוא את עצמנו חסרי סבלנות כלפי ילדינו, לא קשובים אליהם, חסרי יכולת להבין ולקבל אותם, ומצב זה עלול להוביל לאובדן הסמכות ההורית שלנו.

רק אם הצרכים הרגשיים שלנו ממומשים, ואנחנו מרגישים מלאים, שלמים ומסופקים, אנחנו יכולים לסייע לילדינו להביע ולממש את עצמם. רק אז נוכל לבנות הורות אוהבת וסמכותית, בשלה ושלמה.

 

תהליך להעצמת ההורים מניע את העצמת הילדים

בתהליך ההדרכה ההורים עוברים תהליכי העצמה. הם מועצמים גם כאנשים העומדים בפני עצמם, וגם כהורים. כיוון שילדינו לומדים מאיתנו באמצעות חיקוי, נלמד את עצמנו כהורים להתנהל תמיד בנינוחות ובביטחון כדי שגם ילדינו יתנהלו כך. אם הילדים לומדים להתנהל בנינוחות ובביטחון, הם מרגישים בטוחים בקשר שלהם עם הוריהם ויכולים לפנות אליהם בכל דבר ועניין. במצב כזה הסמכות ההורית תמיד נוכחת, ואין צורך להתאמץ כדי להשיגה. 

בשלב השני של ההדרכה ההורים מקבלים כלים לזהות את הצרכים הרגשיים של הילדים – הצרכים שמנהלים אותם ומאפשרים להם להתנהל בחיים בכלל ובתא המשפחתי בפרט. גם כאן אנחנו לומדים שצרכים רגשיים שאינם ממומשים, עלולים להוביל את הילדים למרירות, להתנהגויות קשות ולעיתים אף מרדניות ולפגום בהצלחה שלהם. 

תהליך ההדרכה מאפשר לנו כהורים להבין שאנחנו האחראים הבלעדיים לסיפוק צורכיהם הרגשיים של ילדינו. סיפוק הצרכים הרגשיים של הילדים הוא אמצעי הכרחי וחיוני לאושרם של הילדים ולהצלחתם. מה שקורה בפועל הוא שכבר בגיל צעיר מאוד אנחנו תולים בילדים הרכים שלנו את האחריות לסיפוק הצרכים הרגשיים שלהם ולרוב עושים זאת בלי לתת להם את הכלים לכך, בלי ללמד אותם איך לעשות זאת בצורה מיטבית ובלי לכוון אותם. אנחנו צריכים לאפשר לילדינו לקבל אחריות על צורכיהם הרגשיים אך לא לפני שנלמד אותם לעשות זאת. 

ילדים שאינם לומדים מהוריהם איך לזהות את הצרכים הרגשיים שלהם ומקבלים עליהם אחריות בלי הכוונה הורית, מפתחים תלות בהוריהם. דבר זה מוביל להתנהגות לא בוגרת, לחוסר עצמאות, לחוסר הבנה של עצמם ושל זולתם ולחוסר יכולת לרצות את עצמם. לעומת זאת ילדים שלומדים מהוריהם איך לזהות את הצרכים הרגשיים שלהם ומקבלים עליהם אחריות עם הכוונה הורית מלאה, גדלים להיות ילדים מלאי ביטחון וערך עצמי. יש להם חוסן פנימי ויכולת לממש את עצמם, ליצור קשרים מאוזנים ומפרים גם עם הוריהם וגם עם דמויות משמעותיות אחרות בחייהם וליהנות מילדות מאושרת, נינוחה ומוצלחת. אם הילדים מצליחים, אושרם והצלחתם מזינים את הסמכות ההורית, והיא מתקיימת בטבעיות.

 

איך מחזקים את הקשר בין ההורים והילדים?

בשלב ההדרכה האחרון ההורים לומדים לזהות את הצרכים הרגשיים המשותפים להם ולילדים. זיהוי הצרכים הרגשיים המשותפים של התא המשפחתי מחזק את הקשר בין ההורים ובין ילדיהם, מעצים אותם כמשפחה ומאפשר את הצלחתם ביחד כמשפחה וגם לחוד. בשלב זה הסמכות ההורית נוכחת, והיא חלק מהותי ובלתי נפרד ממערכת היחסים המשפחתית.

 

איך נראה תהליך של הדרכה הורית בקליניקה להדרכת הורים?

תהליך ההדרכה ההורית יכול להיות כללי או נקודתי. בהדרכה הכללית אנחנו מוצאים יחד את "מנוע ההצלחה" ההורית – את היכולות ההוריות המשולבות של ההורים שמובילות לתוצאות מיטביות ולהצלחה בהורות. ההדרכה הנקודתית נותנת מענה מיטבי לכל האתגרים שאיתם ההורים מתמודדים, כמו חרדות, מעבר מחדר ההורים לשינה בחדר הילדים ועוד. הדרכת ההורים המיוחדת שגיבשתי שונה מההדרכות הכלליות והנקודתיות. מפגש ההדרכה בקליניקה אורך שעה וחצי והוא מושתת רובו ככולו על יסודות האימון להורות. 

 

הורים לילדים? רוצים למצוא את דרך הזהב לליבם של ילדיכם ובה בעת לחזק את הסמכות ההורית שלכם? אני מזמינה אתכם לבקר בקליניקה להדרכת הורים – הבית החם, האוהב והמכיל של ההורים. כאן תמצאו את עצמכם ואת הדרך המופלאה לחיזוק התא המשפחתי שלכם. 

 

מוניקה הרשקוביץ
מוניקה הרשקוביץ

מוניקה הרשקוביץ, מטפלת מוסמכת ב- NLP, דמיון מודרך, תטא הילינג ואקסס בארס.
מאמנת אישית ועסקית במסגרת של אחד על אחד, או בקבוצה.
מגשרת בעלת הסמכה מטעם אוניברסיטת חיפה, הנהלת בתי-המשפט ומשרד המשפטים.
בעלת ניסיון רב בטיפול, ליווי, הדרכה ואימון ממוקד תוצאות וכן בהדרכת מאמנים אישיים והכשרתם.

תפריט נגישות

שחרור מהיר מטראומה וחרדה

עוברים על כולנו ימים רווים בעומס רגשי, חרדות, פחדים וטראומה.

לא משנה מה הקושי שאתם חווים – אני כאן כדי לעזור לכם לשחרר את העומס הרגשי

השאירו פרטים בטופס ואחזור בהקדם