התמודדות עם רגשות אשמה

כיצד להתמודד עם רגשות אשמה

אשמה היא רגש אנושי וטבעי. בכוחה לעצב את חיינו בדרכים עמוקות. היא יכולה להיות נטל כבד, מעין צל שנגרר אחרינו לכל מקום שאליו אנחנו הולכים. אבל מה גורם לנו לחוש אשמה? כיצד אנחנו מביעים אשמה, ואיך האשמה משפיעה על חיינו? והכי חשוב – כיצד נוכל להתמודד איתה? במאמר זה נצלול לנבכי האשמה ונחקור את דרכי הביטוי שלה ואת הגישות השונות לטיפול בה. מתמודדים עם רגשות אשמה? כך תצליחו להניח לה ולהמשיך בחייכם.

 

להבין את הטבע של האשמה

אשמה היא רגש רבגוני מורכב הנובע לרוב מתחושת האחריות שלנו לעוולות, בין שאנחנו גרמנו להן, ובין שאנחנו עדים להן. העוולות יכולות להיות שונות באופיין ובחומרתן החל בשקרים, בהזנחה, ברשלנות וכלה באלימות, בבגידה ובפגיעה באחרים. אשמה היא מעין חבל עבה הקושר בינינו ובין מצפן המוסרי הפנימי שלנו ומושפע גם מהנורמות החברתיות שגדלנו עליהן. האשמה מבטאת את היכולת שלנו לשפוט בעצמנו מה נכון ומה לא. אשמה היא אות מהמצפון שלנו הדוחק בנו להכיר במעשינו ולתקן אותם מצד אחד, מנגנון השומר על לכידות חברתית ועל התנהגות אתית בחברה. עם זאת, אם אנחנו מרגישים אשמה ללא הצדקה, אם רגשות אשמה מעיקים ומכבידים עלינו ומטרידים אותנו, הם עלולים להתפתח לשיתוק רגשי שפוגע בשלומות שלנו.

 

איך רגשות אשמה באים לידי ביטוי?

רגשות אשם באים לידי ביטוי בדרכים שונות, כל דרך ייחודית לאדם שחווה אותם.

  • ענישה עצמית – אנשים הסובלים מרגשות אשמה עלולים להעניש את עצמם בדרכים שונות, בביקורת עצמית מוגזמת, בהתבודדות ואפילו בפגיעה עצמית. אם האצבע המאשימה פונה פנימה, היא עלולה לייצר מעגל הרסני של מחשבות טורדניות ורגשות שליליים מה שמוביל להערכה עצמית נמוכה וחוסר ביטחון עצמי.
  • הימנעות – יש אנשים שמנסים לברוח מרגשי אשמה בהימנעות ממצבים, ממקומות או מאנשים שמעוררים את זיכרון העוולות שלהם. ההימנעות עלולה לעכב את יכולתם למצוא פתרונות, לכפר על העוולות ולהניע צמיחה אישית.
  • התנצלות – רגשי אשמה עשויים להניע אנשים לבקש סליחה, לכפר על עוולותיהם ולתקן את דרכיהם. אלה הם ההיבטים החיוביים של רגשות אשם כיוון שהם מובילים לפיוס ולריפוי של כל הנוגעים בדבר. יחד עם זאת, כדאי להיות ערים לכך שההתנצלות היא נקודתית, על מעשה שנעשה או על מילה שנאמרה, ולא מתקבעת כדפוס התנהלות. כלומר, שהתנצלות אינה הופכת להיות דפוס פעולה המתגלם בהתנהגות מתנצלת גם כאשר אין על מה להתנצל בסיטואציה מסוימת. במקרה כזה, ההתנצלות, המנוהלת על-ידי רגשות האשם, מובילה לפגיעה בהערכה העצמית ובביטחון העצמי.
  • השלכה – במקרים מסוימים אנשים עלולים להשליך את רגשי האשמה שלהם על אחרים, להאשים אותם במעשים שלהם או להסית נגדם כמנגנון הגנה רגשי.
  • תסמינים פיזיים – אשמה יכולה להתבטא בתסמינים פיזיים כמו כאבי בטן, כאבי ראש, נדודי שינה או מתח רב. תסמינים אלה עלולים להחמיר את הסערה הרגשית הפנימית שהאשמה מחוללת ולפגוע עוד יותר בשלומות.

 

להתמודד עם רגשות אשמה

ההתמודדות עם רגשות אשמה חשובה והכרחית לצמיחה אישית, להבראה ולשיקום מערכות יחסים. אשמה היא רגש רב־עוצמה שעלול להחליש את כל מי שסובל ממנה, אך אפשר להתמודד איתה ביעילות בעזרת שיטות טיפול רבות. אם גם אתם מתמודדים עם רגשות אשמה ומתקשים לעבד אותם ולהשתחרר מהם, אני מזמינה אתכם לפגישה אישית במרחב הבטוח של הקליניקה. כאן תתוודעו למבחר גישות טיפוליות שיעזרו לכם להתמודד עם האשמה העצמית, לעבד אותה, למחול לעצמכם, להביע חרטה כנה ולהניע תהליכי ריפוי. הינה כמה מהגישות הטיפוליות הזמינות לכם:

 

NLP ודמיון מודרך

NLP היא גישה טיפולית המחברת בין תהליכים נירולוגיים ובין שפה ודפוסי התנהגות. גישת ה־NLP מלמדת אנשים לנסח מחדש את מחשבותיהם ולטפח שיח פנימי מכיל ותומך לנוכח הרגשות המתעוררים בהם, ביניהם תחושת האשמה עצמית. בעזרת NLP אפשר לזהות דפוסי חשיבה שליליים ולהחליף אותם בדפוסי חשיבה חיוביים, בריאים ומעצימים. טיפול דמיון מודרך, המשולב לעיתים קרובות עם NLP, מסייע לאנשים לשחזר את פעולות העבר שלהם ולחוש את הרגשות שהן עוררו בהם בסביבה בטוחה ומכילה. בעזרת דמיון מודרך הם מתבוננים בחוויות העבר מזווית ראייה חדשה, אובייקטיבית ומרוחקת שמטמיעה בהם הבנה, הכלה וחמלה ומניעה תהליכי שינוי, ריפוי וצמיחה.

 

'העבודה' של ביירון קייטי

שיטת 'העבודה' של ביירון קייטי היא שיטת טיפול מלאת עוצמה שמאתגרת מחשבות טורדניות ואמונות מעיקות העומדות בבסיס רגשות האשמה. שיטה זאת מעודדת אנשים לבחון את מחשבותיהם וכתוצאה מכך להקל על הרגשות, ביניהם, רגשות האשמה בעזרת סדרה של שאלות כמו האם זה נכון? מי היית בלי המחשבה הזאת? שאלות אלה מפרקות את האמנות המגבילות ומעצבות מחדש את המחשבות ואת הרגשות ולמעשה משחררות את כל מי שמתמודד עם אשמה עצמית כבדה, ומאפשרות לו להחזיר לעצמו שליטה בחייו.

התמודדות עם רגשות אשמה

 

טיפול בקבלה ובמחויבות (ACT) ומיינדפולנס

ACT הוא מודל טיפולי המעודד אנשים לקבל את רגשי האשם שלהם במקום לדכא אותם או להימנע מהם. שיטת הטיפול הייחודית הזאת מלמדת אנשים לקבל את אשמתם ללא שיפוט או ביקורת ולהתחייב לפעולות מתקנות יעילות שמתאימות לערכיהם ולמטרות שלהם. בעזרת תרגול מיינדפולנס וקבלה שיטת ה־ACT עוזרת לאנשים למצוא שלווה ולטפח תחושת מטרה ושליחות גם לנוכח אשמה.

 

תרפיית קו הזמן

תרפיית קו הזמן היא טכניקה מלאת עוצמה שעוזרת לאנשים לחוות מחדש את אירועי העבר, לרבות אירועים שגרמו לתחושת אשמה גדולה, ולנסח מחדש את תגובותיהם לאירועים הללו ואת רגשותיהם. אם משנים את נקודת המבט על החוויה האישית, מצליחים לשנות גם את הרגשות שהיא עוררה וממשיכה לעורר, להשתחרר מהמטען הרגשי הכבד של האשמה, להניע תיקון, ריפוי וצמיחה ולהתקדם לעבר עתיד חיובי.

 

ריברסינג (נשימה מעגלית)

REBIRTHING, המכונה גם נשימה מעגלית, עבודת נשימה או נשימה מחוברת ומודעת, היא גישה הוליסטית לריפוי רגשות אשמה ופצעים רגשיים אחרים. הגישה כוללת טכניקות נשימה עמוקות ומבוקרות שמאפשרות שחרור רגשי ומודעות עצמית. גישת ריברסינג עוזרת לאנשים לגעת בטראומות עמוקות וברגשות מדוכאים, להתעמת איתם ולשחרר אותם ואת רגשות האשמה שהם מעוררים.

 

IEMT- Integral Eye Movement Therapy

שיטה לשחרור מהיר מרגשות מכבידים (IEMT), ביניהם רגשות אשם. השיטה מאפשרת לשחרר רגשות מבלי לשתף בתוכן הדברים, בזיכרונות, באירועים, בהבנות ובפרשנויות לאירועים, הבנות ופרשנויות אשר עלולות לעורר רגשות קשים, ביניהם רגשות אשם. השיטה מתבססת על עבודה בליטראלית המאפשרת לעבד מחדש אירועים וכתוצאה מכך להשתחרר מהרגשות המכבידים המתלווים לאירועים או לפרשנויות הסובייקטיביות לאירועים.

לפרוץ את הסכר של רגשות האשמה

לא פשוט לפרוץ את הסכר של רגשות האשמה, ולא פשוט להתבונן בהם, להרגיש אותם ולהתמודד איתם. כדי להתמודד עם רגשות אשמה צריך להתמודד גם עם כל מה שנלווה אליהם – ספק, בושה, כעס ופחד – וצריך גם לכפר על העוולות, לתקן ולרפא. השיטות הטיפוליות הייחודיות שאני מציעה למטופלים בקליניקה שלי, יעזרו לכם להתמודד עם הפצעים הכואבים המפעפעים עמוק בפנים, להתבונן בהם בדרך אחרת – מכילה, מקבלת, חומלת ואוהבת – ולרפא אותם. גם אם אין דרך לכפר על העוולות כלפי חוץ, תמיד אפשר לעשות זאת כלפי פנים ובד בבד לצאת למסע של גילוי עצמי ושל שינוי וריפוי. את השיטה הטיפולית שתעזור לכם להשתחרר מהאשמה, נמצא יחד, לאחר שיחת היכרות אישית.

תתפלאו לגלות באיזו מהירות תצליחו להשתחרר מרגשות האשמה וכמה רחוק תוכלו להגיע בחייכם לאחר שתשאירו אותם מאחור. לא תמיד דרוש שיח מילולי מכאיב כדי חטט בפצעים הפנימיים; לפעמים אפשר לתת לאנרגיה לעשות את העבודה ולהוציא החוצה את כל מה שקבור בפנים ופוצע אתכם. הגוף, הנפש והרגש כבר ידעו מה לעשות; הם כבר יניעו את המחילה ואת הריפוי.

רגשות אשמה הם חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית, אך הם לא צריכים לשלוט בחיינו או לדכא את הצמיחה שלנו. חשוב להכיר באשמה, אך חשוב עוד יותר לשחרר אותה. אין טעם בנטל האשמה הכבד שאנחנו נושאים עימנו אם אין בכוונתנו לעבד אותו, ללמוד ממנו ולהיעזר בו כדי לכפר, לתקן ולהתחדש. ולאמיתו של דבר לא צריך הרבה כדי לשחרר את האשמה מחיינו. צריך רק לרצות בכך; השאר כבר יקרה מעצמו.

נושאים רגשות אשמה? הגיע הזמן לשחרר אותם, כי מגיע לכם, כי אתם יכולים, וכי אתם ראויים לכך.

דברו איתי; אני כאן בשבילכם.

מוניקה הרשקוביץ
מוניקה הרשקוביץ

מוניקה הרשקוביץ, מטפלת מוסמכת ב- NLP, דמיון מודרך, תטא הילינג ואקסס בארס.
מאמנת אישית ועסקית במסגרת של אחד על אחד, או בקבוצה.
מגשרת בעלת הסמכה מטעם אוניברסיטת חיפה, הנהלת בתי-המשפט ומשרד המשפטים.
בעלת ניסיון רב בטיפול, ליווי, הדרכה ואימון ממוקד תוצאות וכן בהדרכת מאמנים אישיים והכשרתם.

תפריט נגישות

שחרור מהיר מטראומה וחרדה

עוברים על כולנו ימים רווים בעומס רגשי, חרדות, פחדים וטראומה.

לא משנה מה הקושי שאתם חווים – אני כאן כדי לעזור לכם לשחרר את העומס הרגשי

השאירו פרטים בטופס ואחזור בהקדם