מה זה טיפול CBT, ולמי הוא מתאים?

טיפול CBT

אם אתם לא מפסיקים לשמוע על נפלאות ה־CBT ותוהים איך הוא יכול לעזור לכם לנהל משברים אישיים, להתמודד עם סטרס וחרדות ולשפר את חייכם, הגעתם למקום הנכון. במאמר זה נברר מהו CBT (טיפול קוגניטיבי־התנהגותי), נבדוק במה הוא מועיל, ומי יכול להפיק ממנו תועלת ונמחיש אותו בתרגול קצר. CBT הוא כלי יעיל לטיפול בחרדות, הצפות רגשיות, כפייתיות, לחץ ומתח נפשי, בעיות חברתיות, הפרעות קשב וריכוז, טראומה ופוסט טראומה ועוד ויכול לשפר פלאים את איכות החיים של אנשים רבים. מוכנים לצלול למעמקי ה־CBT? בואו נעשה את זה יחד.

 

מבוא ל־CBT

רבים שואלים אותי מה זה CBT, ואני תמיד שמחה להשיב ולהכיר את הכלי המופלא הזה לכל מי שירצה להיעזר בו. CBT הוא טיפול קוגניטיבי־התנהגותי שצובר תאוצה וביקוש בשנים האחרונות. הטיפול מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה שליליים, בתיקון התנהגויות בעייתיות ובשיפור הרווחה הרגשית, הנפשית והפיזית של המטופלים. שיטת ה־CBT מזהה דפוסי חשיבה בעייתיים שפוגעים באיכות החיים ובאורחות החיים ומשנה אותם. היא עוזרת למטופלים לשנות את נקודת המבט על כל תחום מתחומי החיים ולהתמודד ביעילות עם בעיות, קשיים ואתגרים. איך היא עושה את זה? בואו נבדוק.

 

עקרונות ה־CBT

טיפול קוגניטיבי־התנהגותי מושתת על עקרונות הפסיכותרפיה המתמקדים בשינוי דרכי חשיבה והתנהגות לשיפור הבריאות הנפשית והרגשית ולקידום רווחה. הינה העקרונות הבסיסיים של ה־CBT:

  • מחשבות, רגשות והתנהגויות קשורים אלה באלה. המחשבות שלנו על מצב מסוים משפיעות על הרגשתנו לגביו ועל התנהגותנו בכל הקשור אליו. לדוגמה אם אנחנו מאמינים שניכשל בבחינה, אנחנו עלולים לחוש חרדה לקראת הבחינה, והחרדה עלולה להוביל להימנעות מתהליך הלימוד או מהבחינה עצמה ולכישלון.
  • אפשר לערער על מחשבות שליליות. ה־CBT מכיר בכך שבעיות רגשיות ונפשיות רבות נובעות מדפוסי חשיבה שליליים. מחשבות אלה הן לרוב אוטומטיות ואינן מודעות, אך אפשר לזהות אותן ולערער עליהן. אם נלמד לזהות את המחשבות השליליות הללו ולהגדיר אותן מחדש, נוכל לשפר את הרגשתנו ואף לפתור את הבעיות הרגשיות והנפשיות שלנו.
  • אפשר לשנות התנהגות. ה־CBT מדגיש את החשיבות של שינוי ההתנהגות לשיפור הבריאות הנפשית והרגשית ולקידום רווחה. לדוגמה אם ניחשף בהדרגה למצבים מעוררי חרדה ונחליף התנהגות לא מועילה בהתנהגות אפקטיבית, נוכל להפחית את החרדה ולשפר את איכות חיינו.
  • CBT הוא תהליך שיתופי. CBT הוא שותפות בין המטפל ובין המטופל. המטפל מדריך את המטופל ותומך בו, והמטופל מציב לעצמו מטרות ומגבש דרכים להשגתן.

עקרונות cbt

 

CBT הוא שיטה גמישה לטיפול בבעיות נפשיות ורגשיות ולקידום רווחה כללית. אפשר להתאים את עקרונותיה לצורכי המטופלים. בבסיסה עומדת עבודה משותפת לזיהוי דפוסי חשיבה שליליים והתנהגויות בעייתיות ולהמרתם בדפוסי חשיבה חיוביים ובהתנהגויות חיוביות, והכול כדי לשפר את חיי המטופלים, את מצבם ואת איכות חייהם.

 

למה כדאי לתרגל CBT?

ל־CBT יש יתרונות רבים, וכדאי מאוד לתרגל אותו בקביעות עם מטפל CBT מומלץ. הינה היתרונות העיקריים:

  • שיטת CBT נחקרה רבות ונמצאה יעילה לטיפול במצבים רגשיים ונפשיים שונים. השיטה מבוססת על עקרונות מדעיים. היא אמינה ומחוללת שינויים נרחבים בחיי המטופלים.
  • CBT הוא תהליך שיתופי. בניגוד לפסיכותרפיה המסורתית CBT הוא תהליך שיתופי שמתרחש בין המטפל ובין המטופל. שניהם עובדים יחד על-מנת לזהות דפוסי חשיבה שליליים ולגבש אסטרטגיות כדי להתגבר עליהם.
  • CBT עוזר לשנות דפוסי חשיבה שמזיקים למטופלים וגורמים להם מצוקה. המודעות לדפוסים בעייתיים משנה אותם או ממירה אותם בדפוסי חשיבה חיוביים.
  • CBT עוזר לפוגג מתחים ולהפחית חרדות. הוא מאפשר לזהות טריגרים למתחים ולחרדות ומציע דרכי התמודדות.
  • CBT משפר מערכות יחסים. אם משנים דפוסי חשיבה שליליים, אפשר להבריא מערכות יחסים בעייתיות ואף לקשור קשרים חברתיים או זוגיים טובים יותר ובריאים יותר.
  • CBT מקדם רווחה כללית ועוזר לשפר את איכות החיים. גיבוש דפוסי חשיבה חיוביים ואסטרטגיות להתמודדות עם קשיים ואתגרים מקדמים רווחה כללית, מגבירים את תחושת הביטחון והערך העצמיים ותורמים לחיים איכותיים ובריאים.

 

מי צריך טיפול בשיטת CBT?

אז למי מתאים CBT? ובכן, CBT יכול להועיל לאנשים המתמודדים עם מצוקות נפש או עם בעיות רגשיות כמו דיכאון, חרדות, פוביות, התקפי פניקה, הפרעות התנהגות, הפרעת דחק פוסט־טראומטית (PTSD), הפרעות אכילה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות כפייתיות ואובססיה, התמכרויות למיניהן ועוד. הוא עוזר לזוגות שמתמודדים עם קשיים בזוגיות, מסייע לאנשים שסובלים מבעיות בדימוי העצמי ומקדם את כל מי שרוצה להתקדם בחיים.

איך השיטה עובדת? היא מתמקדת בדפוסי חשיבה מזיקים או מעכבים, ממירה אותם בדפוסי חשיבה חיוביים ועוזרת למטופלים לנהל רגשות ולאזן אותם כדי לשנות את ההתנהלות שלהם בחייהם. עם זאת, חשוב להדגיש שה־CBT איננו מתאים לכולם, ולא כולם מגיבים אליו באותו אופן. במרחב הטיפולי הבטוח של הקליניקה אני יכולה לאבחן את הבעיה ולהציע טיפול בשיטת CBT או בכל שיטה אחרת לפי הצורך.

 

בואו נתרגל CBT

כעת אנסה להדגים לכם איך ה־CBT עובד כדי שתוכלו להבין אותו ואת יתרונותיו הרבים.

חשבו על מצב שגרם לכם להרגיש לחץ או חרדה בעת האחרונה. זה יכול להיות כל דבר החל בריאיון עבודה וכלה בשיחה קשה עם אדם אהוב. כתבו על דף את המחשבות שעולות בכם או נסחו את האמונות שלכם בנוגע למצב. אל תתאמצו לחשוב, כתבו את כל מה שעולה במחשבתכם.

לדוגמה אם היה לכם ריאיון עבודה חשוב, אולי חשבתם או האמנתם שאתם הולכים לקלקל את הריאיון; שאתם לא כשירים לתפקיד; שאתם תמיד הורסים הזדמנויות ועוד. עכשיו נסו להגדיר את הרגשות שמציפים אתכם כשאתם קוראים את מה שכתבתם. האם אתם חשים חרדה? עצב? כעס? תדהמה? מה דעתכם לנסות ולאתגר את המחשבות והרגשות האלה? כך תעשו זאת:

  • אני הולך לקלקל את הריאיון? מתי אי פעם קלקלתי ריאיון?
  • אני לא כשיר לתפקיד? אילו כישורים יש לי שיכולים לעזור לי?
  • אני תמיד הורס הזדמנויות? יש לכך הוכחות מוצקות?

אתם מרגישים את תחושת ההקלה שנלווית לתהליך?

 

דווקא עכשיו – טיפול CBT

אם תמשיכו לאתגר את המחשבות השליליות ואת האמונות האוטומטיות שלכם, תוכלו לאזן אותם ואף לפוגג אותם לגמרי. בד בבד תוכלו להפחית את הרגשות השליליים שהם מעוררים בכם ולפתח חשיבה חיובית ומעצימה.

הדוגמה שנתתי אומנם פשוטה מאוד אך היא מדגימה היטב את השיטתיות של ה־CBT. מזמינה אתכם להתנסות בשיטה המדהימה הזו. דברו איתי. בואו ננתח לעומק את המחשבות השליליות ואת הדפוסים הבעייתיים, נאזן אותם, נמיר אותם ואף ננטרל אותם לגמרי.

מוניקה הרשקוביץ
מוניקה הרשקוביץ

מוניקה הרשקוביץ, מטפלת מוסמכת ב- NLP, דמיון מודרך, תטא הילינג ואקסס בארס.
מאמנת אישית ועסקית במסגרת של אחד על אחד, או בקבוצה.
מגשרת בעלת הסמכה מטעם אוניברסיטת חיפה, הנהלת בתי-המשפט ומשרד המשפטים.
בעלת ניסיון רב בטיפול, ליווי, הדרכה ואימון ממוקד תוצאות וכן בהדרכת מאמנים אישיים והכשרתם.

תפריט נגישות

שחרור מהיר מטראומה וחרדה

עוברים על כולנו ימים רווים בעומס רגשי, חרדות, פחדים וטראומה.

לא משנה מה הקושי שאתם חווים – אני כאן כדי לעזור לכם לשחרר את העומס הרגשי

השאירו פרטים בטופס ואחזור בהקדם