מה זה מיינדפולנס? הסבר מפורט ותרגול קצר

מיינפולנס

מה זה מיינדפולנס? השאלה הזאת נשאלת רבות בשנים האחרונות, ונושא המיינדפולנס זוכה לעניין רב ולתשומת לב, ובצדק. מיינדפולנס (קַשיבוּת) הוא תרגול לנוכחות מלאה, להתבוננות ממוקדת, להאזנה קשובה ולמעורבות פסיבית במתרחש ברגע נתון בהווה – במציאות הפנימית או במציאות החיצונית של המתרגל – ללא שיפוטיות.

המיינדפולנס ממקד את המתרגל במתרחש סביבו או במתרחש בתוכו – במחשבותיו וברגשותיו – בלי להיקשר לדבר, בלי להיצמד לדבר ובלי להיות מושפע מדבר. לתרגול מיינדפולנס יש יתרונות רבים – הוא מפחית חרדות, מפוגג מתחים, משפר את יכולת המיקוד והריכוז ומשרה רוגע ושלוֹמוּת (WELL BEEING).

במאמר זה נברר מהו מיינדפולנס, נבחן את היתרונות שלו, נסביר למה הוא חשוב ונתנסה בתרגול מיינדפולנס קצר, כי אין חכם כבעל ניסיון. בין שאתם חדשים במיינדפולנס, ובין שכבר התנסיתם בשיטה המיוחדת הזאת ואתם רוצים ללמוד עליה עוד, הינה כל מה שאתם צריכים לדעת על המיינדפולנס.

 

מבוא קצר למיינדפולנס

מיינדפולנס הוא תרגול מדיטטיבי פופולרי. במהותו הוא התבוננות ממוקדת ומודעת בכל מה שמתרחש בהווה ללא שיפוט, ללא ביקורת וללא דעה. המיינדפולנס ממקד את המתרגל במה שקורה סביבו ובמה שמתרחש בתוכו ומלמד אותו להתבונן בכול בלי להיות מושפע מדבר ובלי לתת לדבר להשפיע עליו ולשלוט בו. המיינפולנס מלמד את המתרגל איך לנהל באופן מיטבי את מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו, ואיך לנטרל השפעות מזיקות.

בעולם המודרני, הדינמי והאינטנסיבי אנחנו מושפעים רבות מהסחות דעת בלתי פוסקות שמתרחשות סביבנו תדיר. בכל רגע ורגע אנחנו דואגים לעתיד, מתחרטים על העבר והמומים מההווה. נראה שהעולם כולו מצליח להרחיק אותנו מעצמנו ומהשקט שלנו ומנטרל את היכולת שלנו להשקיט את הרעש ולנהל את המחשבות שלנו, הרגשות שלנו וההתנהגות שלנו. אם נלמד איך להתמקד בהווה, נצליח להפחית את החרדות, הדאגות, הלחצים והקשיים שמשפיעים עלינו ונלמד איך לסגל דפוסי חשיבה רגועים ומרגיעים שטבעיים לנו.

אומנם הרעיון העומד בבסיס המיינדפולנס, הוא פשוט למדי, אולם נדרש זמן לתרגל אותו כראוי ולהרגיש את השפעתו המיטיבה. אך אל תיתנו לזה לעכב אתכם, אתם יכולים להתחיל לתרגל מיינדפולנס כבר עכשיו ולהבין כמה עוצמה יש בו, ולמה לא כדאי לוותר עליו.

 

עקרונות המיינדפולנס

רבים שואלים אותי על מיינדפולנס, מה זה, ואיך מתחילים לתרגל. כדי להבין את המיינדפולנס צריך להבין את העקרונות שעליהם הוא מושתת ולתרגל אותם בכל רגע אפשרי. הינה עקרונות המיינדפולנס:

  • מודעות ללא שיפוטית – כשאנחנו מודעים, אנחנו ממקדים את תשומת הלב בהווה בלי לשפוט את המחשבות, את הרגשות, את ההתנסויות ואת התחושות שלנו. אנחנו מתבוננים בכול בלי להיקשר למתרחש או להיצמד אליו ובלי לנסות לשנות אותו.
  • קבלה – המיינדפולנס מלמד אותנו לקבל את הדברים כמות שהם בלי להתנגד להם או לשלוט בהם. אנחנו רואים את המציאות, מכירים בה ומקבלים אותה ולא חשים צורך לשנות אותה.
  • שחרור – המיינדפולנס עוזר לנו לשחרר מחשבות לא מועילות ורגשות מזיקים שמונעים מאיתנו את הנוכחות המלאה בחיינו. אנחנו לומדים להרפות, להיות פתוחים לעולם וקשובים לו, לעצמנו ולאחרים.
  • חמלה – המיינדפולנס ממקד אותנו לא רק בעצמנו אלא גם באחרים. הוא עוזר לנו לפתח אמפתיה וחמלה כלפי עצמנו וכלפי הזולת ומאפשר לנו ליצור קשרים עמוקים וכנים עם הסובבים אותנו.

 

אם נאמץ את העקרונות הבסיסיים של המיינדפולנס ונתרגל אותם בקביעות, נבחין בשינויים מיידיים בחיינו. נצליח להיות שלווים, רגועים וחיוביים, נפוגג מתחים, נפחית חרדות ונלמד איך להתמודד ביעילות עם כל מה שמתרחש במציאות שלנו.

 

למה כדאי לתרגל מיינדפולנס?

לתרגול קשיבות – מיינדפולנס – יש יתרונות רבים. המיינדפולנס עוזר לנו להתמודד עם הלחצים הבלתי פוסקים של החיים המודרניים ולשמור על רוגע, שלווה ובריאות טובה. הינה כמה סיבות לתרגל מיינדפולנס:

  • המיינדפולנס מפחית מתחים. הוא עוזר למתרגל לפתח חוסן אישי, לעמוד בלחצים ולנהל רגשות ביעילות.
  • המיינדפולנס משפר את יכולת המיקוד והריכוז. ככל שהמתרגל מתנסה בנוכחות מודעת בהווה, הוא לומד איך להישאר רגוע לנוכח ההתרחשויות, להתרכז בהן ללא שיפוט ולקחת החלטות נבונות.
  • המיינדפולנס מווסת רגשות. ויסות הרגשות עוזר למתרגל לשמור על רוגע לנוכח אירועים מטרידים, לאזן את רגשותיו, לנהל אותם ולהגיב בשלווה.
  • המיינדפולנס שומר על שלוֹמוּת, מגביר את תחושת הרווחה הכללית, תורם לבריאות טובה ומשפר את היחסים של המתרגל עם הסובבים אותו.

 

יש הרבה סיבות לתרגל מיינדפולנס. זהו כלי רב־עוצמה שמשפר את החיים בכל מובן ובכל היבט. רוצים לשפר את החיים? זה בהישג ידכם ועניין של מיינדפולנס.

 

מי צריך מיינדפולנס?

רבים שואלים אותי מי צריך לתרגל מיינדפולנס. התשובה היא ברורה וחד־משמעית – המיינדפולנס מיועד לכולם. מדובר בתרגול פשוט שאפשר לשלב בשגרת היום־יום כדי לשפר את ההרגשה ולהרגיש טוב. המיינדפולנס מנהל רגשות אינטנסיביים ומטרידים, שומר על איזון רגשי, מחדד את יכולת המיקוד ומשפר את איכות החיים. אנשים שמתמודדים עם בעיות נפשיות, רגשיות או פיזיות יכולים להפיק תועלת רבה מהמיינדפולנס.

מחקרים הראו שטיפולים מבוססי מיינדפולנס מקילים את התסמינים ומשפרים את ההרגשה ואת המצב הבריאותי. כמו כן, אנשים שמנהלים אורח חיים מלחיץ, מורכב או מאתגר משתמשים במיינדפולנס כדי לנהל מתחים ולמנוע שחיקה. כל אחד יכול להפיק תועלת ממיינדפולנס בכל גיל, בכל מגזר ובכל תחום עיסוק. ואין זה משנה אם אתם רוצים לשפר את בריאותכם הנפשית, לנהל מתחים, לאזן רגשות או לטפח מודעות וליהנות מחיים טובים ומאושרים. המיינדפולנס יעזור לכם להשיג את מטרותיכם בקלות ובמהירות.

 

ששש… כאן מתרגלים מיינדפולנס

כדי להבין את המיינדפולנס לעומקו ולהתנסות ביתרונות שלו כדאי לעשות תרגול מיינדפולנס קצר. אז בואו לא נכביר מילים ונתחיל.

מצאו מקום פרטי, שקט ונוח שבו תוכלו לשבת או לשכב. עצמו עיניים ונשמו נשימה עמוקה. שאפו לאט דרך האף ונשפו לאט דרך הפה. שימו לב לגוף שלכם ולתהליך הנשימה. שימו לב לכל התחושות פיזיות שלכם – לתחושת הבגדים על העור, למגע הגוף בכיסא או במיטה, לטמפרטורת החדר, לשאיפות שלכם וגם לנשיפות.

חושו את כל זה בלי לשפוט. קבלו את כל התחושות. אולי תשימו לב שהמוח שלכם מתחיל לקפוץ ממחשבה למחשבה. מחשבות הן הסחות דעת שחודרות לחיינו, אך במקום לעקוב אחריהן, להיצמד אליהן ולהיקשר, הכירו בהן והחזירו את תשומת הלב לתחושות הפיזיות ולנשימה. המשיכו לעשות זאת במשך כמה דקות. נשמו עמוק והתמקדו בהווה. בכל שאיפה ונשיפה הרגישו איך הגוף שלכם נרגע ומחשבתכם מתבהרת ומצטללת.

התרגיל הפשוט הזה ילמד אתכם איך לחזור להווה ולחוות אותו במלואו. הוא יעזור לכם לפתח מודעות, להפחית מתחים ולשפר את חייכם. אך זכרו – מיינדפולנס הוא מיומנות שמחייבת תרגול, אז היאזרו בסבלנות. המשיכו לחזור לרגע הנוכחי ואל תוותרו עליו. אם אתם מתקשים להתמקד ולא מצליחים לתרגל לבד, אתם מוזמנים לבקר בקליניקה שלי וללמוד איך להכניס את המיינדפולנס לחיים.

 

לתרגל מיינדפולנס במרחב הבטוח של הקליניקה

אף שתרגול מיינדפולנס עצמאי הוא כדאי ומבורך, יש יתרונות רבים לתרגול מוּנחה בקליניקה של מטפלת מוסמכת. היתרון העיקרי הוא שאני יכולה ללמד אתכם את עקרונות התרגול המעשי ולהתאים אותו לצרכים שלכם ולאורחות חייכם; אני יכולה לעזור לכם להישאר ממוקדים בתהליך ולהפיק את המרב ממנו; אני יכולה להראות לכם איך להתגבר על חסמים בתרגול מיינדפולנס קבוע, שיטתי ומובנה וללמד אתכם איך לשלב את הכלי הנפלא הזה בחיי היום־יום שלכם.

רוצים להעמיק בתרגול מיינדפולנס ולשנות את חייכם לטובה? אתם יכולים, וזה בהישג ידכם. תנו לי ללוות אתכם בדרך ולהיות שם בשבילכם במיינדפולנס מוחלט.

מוניקה הרשקוביץ
מוניקה הרשקוביץ

מוניקה הרשקוביץ, מטפלת מוסמכת ב- NLP, דמיון מודרך, תטא הילינג ואקסס בארס.
מאמנת אישית ועסקית במסגרת של אחד על אחד, או בקבוצה.
מגשרת בעלת הסמכה מטעם אוניברסיטת חיפה, הנהלת בתי-המשפט ומשרד המשפטים.
בעלת ניסיון רב בטיפול, ליווי, הדרכה ואימון ממוקד תוצאות וכן בהדרכת מאמנים אישיים והכשרתם.

תפריט נגישות

שחרור מהיר מטראומה וחרדה

עוברים על כולנו ימים רווים בעומס רגשי, חרדות, פחדים וטראומה.

לא משנה מה הקושי שאתם חווים – אני כאן כדי לעזור לכם לשחרר את העומס הרגשי

השאירו פרטים בטופס ואחזור בהקדם